משרדנו: התקשורת 5, אשדוד | טלפון. 054-5227808  | מייל. alina.k.adv@gmail.com
כל הזכויות שמורות © איציק איתן משרד עורכי דין | בניית אתרים | תחזוקת אתר

פניה לעורכי דין

    נושא

    שם מלא *

    טלפון *

    דוא"ל *

    הודעה *

     

    מה קורה כאשר יורש מוותר על חלקו בירושה, ולאחר מכן נופלת בחלקו ירושה נוספת מכוחו של המוריש שעל עזבונו ויתרו?

     
    אין חובה לקבל ירושה והדין מאפשר ליורשים לוותר על זכויותיהם בעיזבון בדרך של”הסתלקות”. אך כזאת ניתן לעשות רק בתנאי שמסתלקים לטובת בן זוגו, ילדו או אחיו של המוריש (ולא של היורש המסתלק).

    נקח כדוגמה את יוסי ודינה, להם שלושה ילדים. על-פי החוק, במותו של יוסי נכסיו יתחלקו (באין צוואה) בדרך זו: מחציתם תועבר לאלמנתו דינה והמחצית השנייה תתחלק באופן שווה בין שלושת ילדיו. חוק הירושה מאפשר לאחד הילדים להסתלק מחלקו בעיזבון של יוסי (1/6 ממנו), בתנאי שייעשה זאת לטובת אמו דינה, אח או אחות של יוסי (אם הותיר) או כל אחד מאחיו- שלו.

    אנשים מסתלקים מעיזבונות מסיבות שונות, לעיתים בתום לב ולפעמים שלא. כאשר אדם מסתלק מזכותו בעיזבון לטובת אמו או אחיו הנזקקים, רצונו מובן ומכובד. אך לפעמים מסתלקים מירושה שלא בתום לב – לדוגמה, כאשר יורש חייב כספים לנושים רבים ומנסה להתחמק מפירעונם באמצעות הסתלקות לטובת אח, כאשר ברור לצדדים של מי באמת הכספים. כך הנכסים או הכספים כלל לא מגיעים ליורש החייב ועוברים לקרובו. הסתלקות שכזו לוקה בהעדר תום לב, ובתי המשפט סולדים מכך ומצאו פתרונות בעניין (הסתלקות מעין זו מוגדרת כבטלה).

    בית המשפט לענייני משפחה בחיפה הכריע לאחרונה בשאלה מעניינת בקשר למשמעותה של הסתלקות מירושה. בועז, איציק ותומר הם בניו של יוסי (כל השמות בדויים). יוסי נפטר בשנת 2008, ולאחר מותו הסתלקו שלושת הבנים מזכותם בעיזבון לטובת אמם, אלמנתו של יוסי. בשנת 2011 הלכה לעולמה סבתם, אמו של יוסי (כלומר, יוסי נפטר לפני אמו). כשמתה הסבתא צוואתה הורתה שחלק מעזבונה צריך לעבור לבנה יוסי – שכזכור, מת לפניה.

    לפי חוק הירושה, כאשר יורש על-פי צוואה נפטר לפני המצווה עצמו, אם השאיר צאצאים – הם יזכו בעיזבון של המצווה על-פי כללי החלוקה שבדין. כך גם היה במקרה שנדון בפסק הדין: יוסי, שהיה זוכה לפי צוואתה של אמו, הלך לעולמו לפניה ובמותו השאיר שלושה ילדים. לכן לכאורה זכאים הבנים לקבל את חלקו של יוסי בעזבונה של הסבתא.

    אלא שכפי שלעיתים קורה בדיני הצוואות, הגיחה דודתם של שלושת הבנים, אחותו של יוסי המנוח, וטענה בבית המשפט שלבועז, לאיציק ולתומר לא מגיע דבר. הכיצד זה? משום שהם ויתרו על זכויותיהם בעיזבון של אביהם יוסי, כאמור, עוד בשנת 2008. לכן, לגישתה, משהבנים הסתלקו מעזבונו של יוסי, אין להם כל זכות לרשת את הסבתא במקומו.

    בית המשפט לא קיבל את הטענה. נפסק שזכותם של בועז, איציק ותומר, שהם ילדיו של יוסי המנוח, בירושתה של הסבתא אינה צומחת ממעמדם כיורשיו של יוסי, אלא עומדת להם זכות עצמאית לירושת הסבתא כיוון שהם צאצאיו של יוסי ונכדיה של הסבתא המורישה. “הדעת נותנת”, הסבירה (9.7.14) השופטת הילה גורביץ-שינפלד, “כי המצווה היה רוצה בנכדיו שיהיו חליפי הזוכה שנפטר ולא ביורשי הזוכה שנפטר שייתכן שלאו-דווקא מדמו או נכדיו מהם”. לא בכדי, כתבה, החוק נוקט במונח “צאצאי הזוכה” ולא במילה “יורשיו”.

    [ת.ע. (חיפה) 17293-03-12 עיזבון המנוח ז.ב. ז”ל נ’ ע.ז. ואח’ (פסק דין מיום 9/7/14)]

    מאת עו”ד ארתור בלאייר ועו”ד יצחק איתן (פרנלדס)

    arthur@i-lawyer.co.il

    Our Facebook Page 054-5227808

     


    שיתוף: