משרדנו: התקשורת 5, אשדוד | טלפון. 054-5227808  | מייל. alina.k.adv@gmail.com
כל הזכויות שמורות © איציק איתן משרד עורכי דין | בניית אתרים | תחזוקת אתר

פניה לעורכי דין

    נושא

    שם מלא *

    טלפון *

    דוא"ל *

    הודעה *

     

    כאשר אדם רוכש ביטוח אובדן כושר עבודה הוא עושה זאת במטרה להבטיח כי אם כתוצאה מתאונה או מחלה אהוא לא יוכל להמשיך בעבודתו הוא לא ירעב וחברת הביטוח תשלם לו, קצבה חודשית קבועה.
    רוב פוליסות הביטוח דורשות שיתקיימו שני תנאים, במצטבר, כדי שיוכר אבדן כושר עבודה מלא ותשולם גמלה:
    • המבוטח איבד לפחות 75% מכושרו להמשיך בעבודתו;
    • המבוטח אינו יכול לעבוד ב"עיסוק סביר אחר", המתאים להשכלתו, להכשרתו ולניסיונו. free_56011
    ההגדרה לעיסוק סביר אחר עמומה, ובתי המשפט נדרשו תדיר לשאלה האם תנאי זסה מתקיים, ומהו בכלל אותו עיסוק סביר אחר.
    בניסיון לענות על שאלה זו, ולהדריך הערכאות הדיוניות שעה שהן עוסקות בכך, בית המשפט העליון בפסק הדין בע"א 300/97 חסון נ' שמשון חברה לביטוח בע"מ קבע שורה של קריטריונים הבאים לתת מענה השאלה מתי נשללה יכולת המבוטח לעסוק בעיסוק סביר אחר.
    ראשית, עיסוק סביר אחר אינו צריך להיות זהה באופן מוחלט לעיסוקו של המבוטח טרם התאונה או המחלה לבין עיסוקו לאחר מכן. אולם, אסור לחברת הביטוח לדרוש מהמבוטח שאיבד כושר עבודתו במקצועו לעסוק בכל עיסוק שהוא, אלא כזה המתאים להשכלתו, להכשרתו ולניסיונו של המבוטח.
    עוד קבע בית המשפט העליון שעיסוק סביר אחר הוא כזה שניתן לראות בו באופן סביר כעיסוק חלופי שווה ערך לעיסוקו הקודם של המבוטח. כמו כן, אסור שהעיסוק הסביר האחר יפגע באופן משמעותי בכושרו ההשתכרות של המבוטח ובאורח חייו. לא חייב להיות קשר הדוק בין עיסוקו של המבוטח בעבר לבין העיסוק הסביר האחר, אך בסיטואציה בה העיסוק החדש דומה לעיסוק הקודם עולה הסיכוי להיותו "עיסוק סביר אחר". ככל שהמבוטח היה בעל מומחיות ספציפית ובעל מיומנות גבוהה, כך יקשה למצוא לאותו עובד עיסוק סביר אחר שאינו דומה דמיון רב לעיסוקו הקודם.

    יישומם של הקריטריונים לעיל מלמד שאין לדרוש מרופא לעבוד בשמירה, ואין לדרוש ממהנדס תוכנה לעבוד כקופאי . אבל אם כירורג מסוגל להמשיך לעסוק ברפואה עולה הסבירות שבית המשפט יקבע כי ביכולתו לעבוד "בעיסוק סביר אחר" (למשל יעוץ) והוא אינו זכאי לגמלה מחברת הביטוח בגין אובדן כושר עבודה.

    כיוון שסך כל התשלומים מחברת הביטוח לאורך שנים עשוי להסתכם בסכומים עצומים, אין להתפלא כי חברות הביטוח נותנות לקריטריונים אלה פרשנות המיטיבה דווקא איתן, ומודיעות דחיית תביעות לתגמולי אבדן כושר עבודה. אין לקבל את הגזירה ולהסכים לטענה של חברות הביטוח בטענה לקיומו של "עיסוק סביר אחר" ומומלץ לפנות לייעוץ משפטי. 

    מאת עוה"ד יצחק איתן (פרנלדס) וארתור בלאייר

    alina.k.adv@gmail.com

    Our Facebook Page 054-5227808

     

     


    שיתוף: