משרדנו: התקשורת 5, אשדוד | טלפון. 054-5227808  | מייל. alina.k.adv@gmail.com
כל הזכויות שמורות © איציק איתן משרד עורכי דין | בניית אתרים | תחזוקת אתר

פניה לעורכי דין

    נושא

    שם מלא *

    טלפון *

    דוא"ל *

    הודעה *

     

    אחת מהמחויבויות המרכזיות של אבות גרושים היא תשלום מזונות ילדיהם. את המזונות, שלעתים שיעורם מגיע לסכומים של אלפי שקלים, יש לשלם מדי חודש עד הגעת הילדים לגיל הבגרות. חישוב מצטבר של תשלומי המזונות לאורך השנים מראה כי אלה יכולים להסתכם מאות אלפי שקלים.

    מספר לא מבוטל של אבות אינו יכול לעמוד בדרישות שכאלה. סיבות שונות מובילות לכך שלא מעט אבות כושלים בתשלום מזונות, והתוצאה לגביהם היא הצטברות מאסיבית של חובות עצומים כלפי ילדיהם. חוב שלא נפרע עובר לטיפולה של לשכת ההוצאה לפועל, ובמסגרת החוק הגרושה רשאית לנקוט כנגד האב החייב הליכי גבייה שונים וקשים.

    הותרת ילדים בלא מזונותיהם כתוצאה מהשתמטות האב מקיום חובתו אינו מצב שהמדינה יכולה להרשות לעצמה להשלים עמו. לכן במקרים שבהם מדובר באימהות גרושות העונות לקריטריונים של הכנסה נמוכה מתגייס המוסד לביטוח לאומי ומשלם את מזונות הילדים. אך אין זה פוטר את האב מחובותיו: תשלומי המזונות שמשלמת המדינה אינם נמחקים אלא נזקפים לחובת הגרוש, וכמו כן נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל על ידי ביטוח לאומי.

    רבים מהאבות הגרושים שנקלעים למעגל השוטה של חובות משחרים אחר פתרונות בהליכי פשיטת הרגל. אך בכל הנוגע לחוב המזונות, הדין חוסם את דרכיהם: לאור ההשלכות הקשות של אי-תשלום מזונות לקטינים קובע החוק כי חוב מסוג זה על-פי רוב אינו ניתן להפטר, קרי אינו ניתן למחיקה במסגרת הליכי פשיטת רגל.

    bankעם זאת הדין קובע שבמקרים חריגים במיוחד בית המשפט רשאי להורות על מחיקת חוב מזונות. הפתח שיוצר החריג הוא צר במיוחד, ובעבר בתי המשפט אכן נהגו באפשרות זו במשורה. הפטרים ניתנו לחייבים במזונות רק במקרים בודדים ובנסיבות קשות במיוחד. למשל, בעבר בית המשפט מחל על חובות של חייבים קשישים וחולים שהתקיימו מקצבאות זעומות, אשר ילדיהם בגרו זה מכבר ולבית המשפט היה ברור כי בנסיבות העניין כלל לא קיימת אפשרות פרקטית לחלץ כספים מאותם חייבים עלובי-נפש.

    אולם יתכן כי לאחרונה החלו בתי משפט לגלות רגישות גדולה יותר מבעבר כלפי חייבים במזונות. לפתחו של בית המשפט המחוזי הגיע לאחרונה מקרה שנסיבותיו לא היו חמורות במיוחד, ובכל זאת ניתן צו הפטר לחייב. משה, גרוש בן 50 ואב לחמישה ילדים (ששלושה מתוכם טרם הגיעו לבגרות), צבר חוב מזונות על סך 250,000 ₪ כלפי המוסד לביטוח לאומי.

    בפנייתו להליך פשיטת הרגל ביקש החייב שגם חובו לביטוח הלאומי יימחק. לטענתו בבקשה, הוא סובל ממחלות ומנכות קשה עקב התמכרות רבת-שנים לסמים, אין באמתחתו נכסים והוא מתקיים מקצבת נכות זעומה. לפיכך, טען, לא ניתן להיפרע ממנו.

    הביטוח הלאומי התנגד, באומרו כי מחיקת חובות בעניין זה תתמרץ חייבים רבים להשתמט מתשלום מזונות. מבחינת הביטוח הלאומי, הדלת פתוחה בפני משה לפנות להוצל"פ ולהגיע אתה להסדר תשלומים לשיעורין, גם אם בסכומים מינימליים. כונס הנכסים הרשמי התנגד אף הוא. לעמדת נציגו, מקום שבו למשה ישנם ילדים קטינים אשר ממשיכים לקבל מזונות מהמוסד לביטוח לאומי, אין כל הצדקה לפטור אותו מהחוב.

    אולם בית המשפט בחר למחול למשה גם על חובותיו בגין המזונות. לעמדת השופט דורון חסדאי, נסיבותיו של משה אמנם מצדיקות צו הפטר. השופט נימק את החלטתו בכך שמדובר בחייב בעל בריאות רעועה שהובילה לקביעת אחוזי נכות ואובדן כושר השתכרות מלא, חייב שסכום הכנסותיו עומד על סך של כ-2500 ₪, ותיק ההוצאה לפועל בגין חובו נפתח כבר לפני כ-20 שנה.

    הקביעה כלל אינה טריוויאלית. בעבר נדחו בקשות דומות רבות במקרים שבהם נסיבות החייבים היו קשות בהרבה מאלה של משה. האם מסתמנת בפסק הדין מגמת הקלה בנושא מחיקת חובות מזונות? ימים יגידו.

    לקריאת ההחלטה לחצו כאן.

     

    מאת עוה"ד יצחק איתן (פרנלדס) וארתור בלאייר

     e-mail: alina.k.adv@gmail.com

     054-5227808


    שיתוף: