משרדנו: התקשורת 5, אשדוד | טלפון. 054-5227808  | מייל. alina.k.adv@gmail.com
כל הזכויות שמורות © איציק איתן משרד עורכי דין | בניית אתרים | תחזוקת אתר

פניה לעורכי דין

    נושא

    שם מלא *

    טלפון *

    דוא"ל *

    הודעה *

    מעסיקים רבים אינם נוהגים לערוך עם עובדיהם הסכמי עבודה מפורטים המתאימים לצורכיהם, אלא מסתפקים בהסכמות בעל-פה או בהסכמים שהורידו מהאינטרנט. אלא שניסיוננו מלמד שמדובר בפרקטיקה בעייתית שעלולה להוביל לתוצאות קשות ויקרות עבור אותם מעסיקים. חוזה עבודה טוב שנוסח על-ידי עורך דין המכיר את המאטריה של דיני העבודה משמש כמגן למעסיק.

    אמנם החוק בישראל קובע כי עובד חדש נדרש לקבל הודעה בכתב המפרטת את תנאי העסקתו וזאת תוך 30 יום ממועד תחילת עבודתו, אלא שאין די בכך. יש חשיבות גדולה לחתום עם עובד על הסכם המתאים ככפפה לכל מעסיק לפי מאפייני מקום העבודה. חוזה סטנדרטי או טופס הודעה לעובד שהורדו מאתר אינטרנט לרוב לא יכולים לענות על צרכי העסק. הרי אין דומה מעסיק אחד למשנהו, ובכל ענף נהוגים ומקובלים הסדרים שונים לגבי שעות העבודה ותנאי ההעסקה. גם בתוך אותו מקום עבודה הסכם למנהלים (לרבות בדרגי ביניים) אינו דומה להסכם עם עובדים זוטרים, וגם לעובדים באותה דרגה פעמים נקבעים תנאים שונים.

    החקיקה הרבה בדיני העבודה וצווי הרחבה הקיימים בחלק מהענפים דווקא מעצימים את הצורך בעריכת הסכם עבודה מפורט. הדין אינו מסדיר הכל; למעסיק יש מרחב תמרון לא מבוטל, והכרת רזי החוק מאפשרת קביעת תנאים בהסכם העבודה הבאים לטובת המעסיק. כך למשל רבים לא יודעים אך סעיף בחוק חופשה שנתית קובע שאין החופשה ניתנת לצבירה אלא בהסכמת המעסיק, כלומר לפי לשונו הפשוטה של החוק ללא הסכמת המעסיק עובד אינו יכול פשוט לצבור עוד ועוד ימי חופשה ואז לדרוש פדיונם. אלא שכאשר ההסכם שותק בתי הדין לעבודה מפרשים זאת כהסכמה משתמעת לצבירת ימי חופשה. לפיכך כדי למנוע זאת יש לכתוב בהסכם העבודה סעיף המתייחס לכך. יכולה להיות לכך משמעות כלכלית עצומה למעסיקים: טול עובד שמשך שנים צבר עשרות ימי חופשה שיש לפדותם בסכומי כסף גדולים, וכאשר אצל אותו מעסיק עובדים רבים, הסכומים יכולים להגיע למאות אלפי שקלים חיסכון למעסיק.

    שאלה קריטית בעלת משמעות כספית גדולה שראוי להסדיר בהסכם ההעסקה היא האם העובד רשאי בכלל לעבוד בשעות נוספות, ואם כן אולי כדאי לחלק את המשכורת לרכיבים נפרדים של שכר יסוד ושעות נוספות באופן גלובאלי. עוד עניין שניתן להסדיר הוא ויתור על הגנת הפרטיות לגבי תיבת דואר אלקטרוני מקצועית שמועמדת לשימוש העובד למטרות עבודתו, ועוד כהנה וכהנה.

    המטרה של הסכם העבודה, וכך אנו מנסחים את ההסכמים ללקוחותינו, לנסות ולמנוע עד כמה שניתן תביעות עתידיות אפשריות של עובדים. הסכמי עבודה ראויים יכולים לחסוך הליכים יקרים ומתישים בבית הדין לעבודה.


    שיתוף: