משרדנו: התקשורת 5, אשדוד | טלפון. 054-5227808  | מייל. alina.k.adv@gmail.com
כל הזכויות שמורות © איציק איתן משרד עורכי דין | בניית אתרים | תחזוקת אתר

פניה לעורכי דין

    נושא

    שם מלא *

    טלפון *

    דוא"ל *

    הודעה *

     

     

    רכשתם באינטרנט 5 כרטיסי טיסה לפריז, ולמחרת החלטתם לבטל העסקה – באיזה עמלת ביטול תחויבו?

    בהתאם לקבוע בחוק הגנת הצרכן ניתן לבטל עסקת רכישה שבוצעה באינטרנט בתמורה לדמי ביטול של עד 100 שקלים. לאחרונה הגיע לפתחו של בית המשפט העליון מקרה שבו לקוח רכש 5 כרטיסי טיסה לפולין עבור משפחתו, וביקש לבטלם יום למחרת הרכישה. אלא שסוכנות הנסיעות חייבה אותו בדמי ביטול (כאמור, עד 100 ₪) נפרדים בגין כל כרטיס וכרטיס תוך שהיא טוענת שמדובר בעסקאות נפרדות.   calculator-icon-psd_60-1017

    בית המשפט העליון דחה פרשנות זו. הדיון בפסק הדין מדגיש, כבשורה ארוכה של פסקי דין קודמים העוסקים בנושאים צרכניים, את כוחם העודף המובנה של העסקים לעומת הצרכנים ואת התנאים המיוחדים שמאפיינים עסקה באינטרנט, שלעתים מחריפים עוד יותר את פערי הכוחות. “אנו מצויים בעידן”, הטעימה השופטת עדנה ארבל, “בו צרכן מבצע עסקאות צרכניות רבות. עובדה זו אינה מאפשרת לו להתעמק ולחפש מידע מקיף על כל עסקה גם כאשר מדובר במידע הנגיש לו. לעיתים דווקא עודף המידע הקיים בעידן המודרני מקשה על הצרכן לקבל החלטות מושכלות ומביא להתערבות של גורמים חיצוניים המשפיעים על המידע או על אופן הצגתו בפני הצרכן”.

    לגוף הסוגיה הפרשנית שעמדה במוקד הדיון, בית המשפט העליון מבהיר כי צרכן שרוכש 5 כרטיסי טיסה עבור משפחתו – אינו מבצע 5 עסקאות נפרדות. “מבחינתו של הצרכן”, נאמר בפסק הדין, “הוא ביצע עסקה אחת, גם אם כלולים בה מספר נכסים או שירותים או שהיא נעשתה גם עבור בני משפחתו. אין רלוונטיות, אם כן, לרכיבי העסקה כאשר הצרכן מעוניין לחזור בו מהעסקה. יתרה מכך, פרשנותה של המשיבה עלולה לפגוע בתכלית זו.” על כן ביטול של עסקה מסוג זה חייב בתשלום דמי ביטול שאינם עולים על 100 שקלים [רע”א 3429/13 רז נ’ גוליבר תיירות בע”מ (החלטה מיום 13/4/14)].

    מאת עוה”ד ארתור בלאייר ויצחק איתן (פרנלדס)

    alina.k.adv@gmail.com

     


    שיתוף: