משרדנו: התקשורת 5, אשדוד | טלפון. 054-5227808  | מייל. alina.k.adv@gmail.com
כל הזכויות שמורות © איציק איתן משרד עורכי דין | בניית אתרים | תחזוקת אתר

פניה לעורכי דין

    נושא

    שם מלא *

    טלפון *

    דוא"ל *

    הודעה *

    כל אדם מאמין בנצחיות של עצמו ומעטים מאתנו בהיותנו עדיין צעירים חושבים על עריכת צוואה. רבים גם מעדיפים כי זהות יורשיהם ואופן חלוקת עיזבונם יקבעו על-ידי הוראות חוק הירושה, ובכך מורידים מעצמם נטל פסיכולוגי הכרוך במחשבה על אשר יתרחש אחרי מות.

    אלא, וזאת חשוב לדעת, הימנעות מעריכת צוואה יכולה לגרום לשלל בעיות ומאבקים קשים המתרחשים תדיר לאחר מות המוריש, והיו יכולים להימנע בנקל. ישנם מספר רב של מקרים שבהם ראוי לערוך צוואה, ונמנה ברשימה קצרה זו כמה מהם:

    על פי הקבוע בחוק הירושה בני זוג, בין אם נשואים ובין אם ידועים בציבור, יורשים זה את זו. אלא שחוק הירושה קובע שבן הזוג יורש רק מחצית מעיזבון בן זוגו והמחצית השנייה מתחלקת בין ילדיהם. כך, למשל, בני זוג שבבעלותם דירה- לכל אחד 50% בעלות, לאחר חלוקה של ירושה לפי הוראות החוק בן הזוג הנותר בחיים יוותר עם 75% מהדירה (יירש מבן זוגו מחצית מהמחצית שהייתה לו, היינו 25%) והשאר יירשם על שם ילדיהם. מצב זה יכול להיות בעייתי כיוון שלילדים זכות לדרוש לממש את חלקם בדירה או לדרוש דמי שימוש ראויים או להגיש תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין ולמעשה לסלק ההורה מביתו. לצערנו במשרדנו כבר טופל מקרה כזה בו אישה שנקלע לחובות דרשה מאימה כי הדירה שהיא ירשה חלק ממנה תימכר למרות שהמשמעות הייתה שאימה תעזוב ביתה משך עשרות שנים.

    סיטואציה קשה זו הייתה יכולה להימנע בנקל אם בני הזוג היו עורכים צוואה בה היו מורישים רכושם זה לזו (ורק לאחר מות שניהם ילדיהם היו מקבלים ירושתם). 

    דוגמה נוספת: בני זוג נשואים נפרדו ועדיין אינם גרושים (והליכי גירושים יכולים להימשך שנים). אם חלילה אחד מהם נפטר בן זוגו בנפרד יורש אותו ! צוואה הייתה יכולה למנוע מצב אבסורדי זה. דוגמה דומה היא שלאחר פרידה אחד מבני הזוג פתח בפרק ב’ עם בן זוג חדש והצדדים עברו לחיות יחדיו וכך משך שנים – בנסיבות אלה שעה שלא היו גירושים פורמאליים הידוע בציבור יעמוד בפני שוקת שבורה לא יירש דבר למרות שנות החיים המשותפים כידועים בציבור. גם מצב זה יכול להימנע באמצעות עריכת צוואה הנוקבת בשמות היורשים.

    ישנם מקרים נוספים בהם אדם אינו מעוניין שעזבונו יחולק לפי הוראות החוק. למשל ילדים המסרבים לקיים קשר עם ההורה או מתנהגים אליו באופן מחפיר, רצון להוריש חלק מהעיזבון למטרה הקרובה לליבו של המוריש, רצון לתת לאחד מהילדים חלק יותר גדול ועוד כהנה וכהנה.

    מהאמור לעיל ניתן להבי שמומלץ וחשוב לערוך צוואה שהיא ביטוי לרצונו של המוריש.

    ראוי לציין כי כספי הוראת מוטבים, כמו במקרה של ביטוח חיים, אינם חלק מהעיזבון והחלוקה תתבצע לפי שמות של המוטבים שננקבו בפוליסת הביטוח. לכן מאוד חשוב לא לשכוח לשנות את שמות המוטבים במקרה הצורך.

    אז מהם היתרונות בעריכת צוואה? ראשית, עריכת צוואה על ידי עורך דין היא פרוצדורה שאינה יקרה. שנית, עצם עריכת צוואה יכולה למנוע קיומם של הליכים משפטיים ארוכים מתישים. עוד יתרון חשוב לא פחות שהמצווה נותן הוראה לצוות לפי רצונו הבלעדי.


    שיתוף:

    ×